Strona wykorzystuje COOKIES w celach statystycznych, bezpieczeństwa oraz prawidłowego działania serwisu.
Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Zgadzam się Więcej informacji

Nowa ustawa o prawach konsumenta


Już od 25 grudnia 2014 roku relacje między przedsiębiorcami a konsumentami zostaną oparte na nowych zasadach. To wynika z nowej ustawy o prawach konsumenta (Dz. U. 2014, poz. 827).


Kogo wprowadzone zmiany dotyczą:

Zmiany dotyczą zarówno sklepów tradycyjnych jak i internetowych oraz tych przedsiębiorców, którzy zawierają umowy w inny sposób,np. na zorganizowanych pokazach, prezentacjach.

Tym samy nowe obowiązki dotyczą umów zawieranych na piśmie,ustnie, dorozumiany, przez telefon, etc.


Jakie zmiany wprowadza nowa ustawa?

1.      Nowe obowiązki informacyjne w szczególności w zakresie:

a)     Wszelkich kosztów związanych z zawieraniem umów przez internet,

b)     Prawa odstąpienia od umowy,

c)      Kosztach zwrotu rzeczy ponoszonych przez konsumentów,

d)     Okolicznościach, w których prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje,

e)     Wzoru formularza odstąpienia od umowy.

2.      Nowe regulaminy sprzedaży.

3.      Zmiany procedur sprzedaży towarów i usług.

4.      Nowy zakres i okres odpowiedzialności sprzedawców.

5.      Zmiany w procedurze reklamacyjnej.


Przykładowo: jeżeli towar się zepsuje, konsument będzie mógł dochodzić swoich praw wybierając między:wymianą, naprawą, obniżeniem ceny i  –gdy wada jest istotna - odstąpieniem od umowy, czyli zwrotem pieniędzy. Jeżeli przedsiębiorca nie zgodzi się z tym wyborem, będzie mógł zaproponować inne rozwiązanie. Jednak, gdy rzecz ponownie się zepsuje lub sprzedawca nie wywiąże się ze swoich obowiązków i nie usunie wady, klient ma prawo żądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy i jego roszczenie musi być spełnione.


Najważniejsze zmiany, o których powinni wiedzieć e-sprzedawcy:

  1. Wydłużenie czasu na odstąpienie kupującego od umowy zawartej przez Internet (czyli na odległość) oraz na pokazie (czyli poza lokalem przedsiębiorstwa) z 10 do 14 dni.
  2. Uregulowanie kwestii kosztów odesłania towaru. Warto wiedzieć, że w sytuacji rezygnacji z zakupów - to konsument poniesie koszty odesłania towaru, a sprzedawca zwróci oprócz ceny produktu także koszt jego wysłania, ale tylko najtańszy przez siebie oferowany.
  3. Zapłata za zmniejszenie wartości towaru. Konsument ma prawo obejrzeć dostarczony towar w taki sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Jeżeli rzecz nie spełnia jego wymagań, nie może używać jej dowolnie. Gdy tak się stanie i klient będzie chciał odstąpić od umowy, przedsiębiorca ma prawo obciążyć go dodatkowymi kosztami w związku ze zmniejszeniem wartości towaru.
  4. Jasne terminy zwrotu kosztów zakupu. Jeśli konsument zrezygnował z e-zakupów i wysłał oświadczenie, to sprzedawca będzie miał prawo wstrzymać się ze zwrotem  pieniędzy za rzecz oraz kosztów jej wysyłki do czasu otrzymania od konsumenta towaru lub potwierdzenia jego nadania.
  5. Dodatkowe koszty zakazane. Za skorzystanie z określonej formy płatności przedsiębiorcy nie wolno żądać od konsumenta opłaty przewyższającej koszty poniesione przez sprzedawcę z tego tytułu. Dodatkowa opłata – np. za płatność kartą – nie może być wyższa od prowizji, którą uiści w związku z tym sprzedawca.

Przedsiębiorco, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o nowej ustawie o prawach konsumenta albo chcesz dostosować swój regulamin do nowych obowiązków skontaktuj się z naszymi prawnikami pod numerem telefonu 660 290 240 lub napisz na adres biuro@owdkp.pl


ODSZKODOWANIA
Zapewniamy skuteczne dochodzenie roszczeń związanych ze szkodami komunikacyjnymi, majątkowymi i osobistymi.
czytaj więcej
WINDYKACJA
Prowadzimy szybką windykację wierzytelności, wykorzystując wszelkie działania dozwolone przez prawo.

czytaj więcej
DORADZTWO PRAWNE
Oferujemy profesjonalne usługi doradztwa prawnego na rzecz przedsiębiorców i osób prywatnych.

czytaj więcej

NASI PARTNERZY

ZAUFALI NAM

 

Photo
Photo
Photo
Photo
Photo