Nowa ustawa o prawach konsumenta
Już od 25 grudnia 2014 roku relacje między przedsiębiorcami a konsumentami zostaną oparte na nowych zasadach. To wynika z nowej ustawy o prawach konsumenta (Dz. U. 2014, poz. 827).
Kogo wprowadzone zmiany
dotyczą:
Zmiany dotyczą zarówno sklepów tradycyjnych jak i internetowych oraz tych przedsiębiorców, którzy zawierają umowy w inny sposób,np. na zorganizowanych pokazach, prezentacjach.
Tym samy nowe obowiązki dotyczą umów zawieranych na piśmie,ustnie, dorozumiany, przez
telefon, etc.
Jakie zmiany wprowadza nowa
ustawa?
1. Nowe obowiązki informacyjne w
szczególności w zakresie:
a) Wszelkich kosztów związanych z
zawieraniem umów przez internet,
b) Prawa odstąpienia od
umowy,
c) Kosztach zwrotu rzeczy ponoszonych
przez konsumentów,
d) Okolicznościach, w
których prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje,
e) Wzoru formularza odstąpienia od umowy.
2. Nowe regulaminy
sprzedaży.
3. Zmiany procedur sprzedaży towarów
i usług.
4. Nowy zakres i okres
odpowiedzialności sprzedawców.
5. Zmiany w procedurze reklamacyjnej.
Przykładowo: jeżeli towar się zepsuje, konsument będzie mógł dochodzić swoich praw wybierając między:wymianą, naprawą, obniżeniem ceny i –gdy wada jest istotna - odstąpieniem od umowy, czyli zwrotem pieniędzy. Jeżeli przedsiębiorca nie zgodzi się z tym wyborem, będzie mógł zaproponować inne rozwiązanie. Jednak, gdy rzecz ponownie się zepsuje lub sprzedawca nie wywiąże się ze swoich obowiązków i nie usunie wady, klient ma prawo żądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy i jego roszczenie musi być spełnione.
Najważniejsze zmiany, o których powinni wiedzieć
e-sprzedawcy:
- Wydłużenie czasu na odstąpienie kupującego od
umowy zawartej przez Internet (czyli na odległość) oraz na pokazie (czyli poza lokalem
przedsiębiorstwa) z 10 do 14 dni.
- Uregulowanie kwestii kosztów odesłania towaru.
Warto wiedzieć, że w sytuacji rezygnacji z zakupów - to konsument poniesie koszty odesłania
towaru, a sprzedawca zwróci oprócz ceny produktu także koszt jego wysłania, ale tylko najtańszy
przez siebie oferowany.
- Zapłata za zmniejszenie wartości towaru. Konsument ma prawo obejrzeć
dostarczony towar w taki sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Jeżeli
rzecz nie spełnia jego wymagań, nie może używać jej dowolnie. Gdy tak się stanie i klient
będzie chciał odstąpić od umowy, przedsiębiorca ma prawo obciążyć go dodatkowymi kosztami w
związku ze zmniejszeniem wartości towaru.
- Jasne terminy zwrotu kosztów zakupu. Jeśli
konsument zrezygnował z e-zakupów i wysłał oświadczenie, to sprzedawca będzie miał prawo
wstrzymać się ze zwrotem pieniędzy za rzecz oraz kosztów jej wysyłki do czasu otrzymania
od konsumenta towaru lub potwierdzenia jego nadania.
- Dodatkowe koszty
zakazane. Za skorzystanie z określonej formy płatności przedsiębiorcy nie wolno żądać od
konsumenta opłaty przewyższającej koszty poniesione przez sprzedawcę z tego tytułu. Dodatkowa
opłata – np. za płatność kartą – nie może być wyższa od prowizji, którą uiści w związku z tym
sprzedawca.
Przedsiębiorco, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o nowej ustawie o prawach konsumenta albo chcesz dostosować swój regulamin do nowych obowiązków skontaktuj się z naszymi prawnikami pod numerem telefonu 660 290 240 lub napisz na adres biuro@owdkp.pl